Raamatun apokryfikirjoissa Tobiaan (Tobitin) kirjassa esiintyvä Tobias haluaa elää kutsumuksensa mukaista elämää. Niinivessä asuva Tobias pyrkii löytämään vastauksen kysymykseen, kuinka voi elää oikein (hurskaana) vieraan kansan keskellä.
Tobiaan kutsumuksena on elää Jumalan tahdon mukaista elämää ja hän uskoo Jumalan antavan hänelle siunauksensa. Oppaana ja matkakumppanina Tobiaalla on kosiomatkalla enkeli Raafael. Jumala antaa siunauksensa Tobiaalle ja hänen perheelleen. Lähtiessään isänsä lähettämänä matkalle Tobias ei tiedä, mikä häntä tiellä kohtaa ja mitä hänen pitäisi tehdä. Hän haluaa etsiä oikeaa ja hyvää ja noudattaa kutsumustaan.
"Jos te käännytte hänen puoleensa kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne, ja teette totuuden hänen edessänsä, silloin hän kääntyy teidän puoleenne eikä enää peitä teiltä kasvojansa. Katsokaa mitä hän on teille tekevä, ja olkoon suunne täynnä hänen kiitostansa."
Myös nykyajan Topias haluaa, että Jumala paljastaa kasvonsa. Topias ei tiedä Jumalan tahtoa vaan luottaa, että Jumala lähettää enkelinsä johdattamaan häntä hänen tiellään. Topias ei ole teologi, ei uskovainen, piispa, pappi eikä muutenkaan asiaan vihkiytynyt. Hän ei tunne eikä tiedä asioista, mutta miettii mitä Jumalan kutsun kuuleminen hänen kohdallaan tarkoittaa. Topias on aivan tavallinen maallikko, nimikristitty ja tapauskovainen. Topias juoksee karkuun, kun joku vaatii häntä uskostaan tilille.
Nykyajan Topias haluaa ymmärtää mitä hänen ajassaan tapahtuu ja mitä hänen Jeesuksen seuraajana tulisi ajatella ilmiöistä ympärilään - kirkossa ja yhteiskunnassa. Topias on ollut kiihdyksissään monesta asiasta: virsikirjauudistuksesta, raamatunkäännöksestä, homoliitoista ja monen monesta asiasta. Tässä pyörityksessä Topias menee jo aivan sekaisin. Kaikkein kummallisinta on, että kaikki lyövät sitä kirkkoa, jossa Topias on kristityksi kasvanut. Uudenaikaisille ihmisille kirkko on liian vanhanaikainen ja oikeaoppisille ihmisille vääräoppinen, medialle liian vähän mediaseksikäs ja oiva kohde hyökätä "instituutioiden" kimppuun. Vanhoillisten mielestä kirkko on liian uudenaikainen ja muuttuvainen.
Topiaan mielestä kirkon on muututtava mutta kirkon oikeaa muutosta on kun se pyrkii seuraamaan Jeesusta. Seuratessaan Jeesusta kirkko ei voi olla laitos, instituutio tai organisaatio vaan se on pyhiinvaeltajien joukko. Mitä tämä joukko voi opettajaltaan oppia? Topias aikoo pohtia sitä blogissaan kommentoimalla ajassa liikkuvia asioita, joissa kristillinen katsomus ja nykyaika näyttävät törmäävän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti