maanantai 15. kesäkuuta 2009

Reilua matkailua Pyhällä Maalla?

Kenen taskuun menevät shekelit, kun suomalainen pyhiinvaeltaja vierailee Pyhällä Maalla. Hyötyvätkö niistä ne paikalliset kristityt, jotka ovat vuosisatoja pitäneet yllä pyhiä paikkoja - tuskin, nykymenolla. Haluammeko me uskomme mukaisesti puolustaa heikkoja, edistää oikeudenmukaisuutta ja rauhaa - ovatko toimemme käytännössä jotain ihan muuta?


Ekumeeninen matkailuliittotuma (Ecumenical coalition on tourism, ECOT) haluaa kiinnittää paavin ja Barak Obaman Lähi-Idän vierailuun liittyen kiinnittää huomiotamme siihen, miten reilun matkailun ja kestävän kehityksen periaatteita pitää soveltaa myös Israeliin ja Palestiinaan. Vetoomus koskee sekä pyhiinvaeltajia että matkanjärjestäjiä.

"Pyhä Maa houkuttelee pyhiinvaeltajia ympäri maailmaa. Kuitenkin Palestiinan miehityksen 42. vuosi muistuttaa, että Palestiinan ja Israelin konflikti on ratkaisematta eikä rauhaa voida saavuttaa ilman että konfliktiin löytyy oikeudenmukainen ratkaisu. Konfliktin ratkaisulla on myönteisiä heijastusvaikutuksia koko maailmana."

"Monimutkaisuutensa vuoksi konflikti on kärjistynyt ääripäiden välienselvittelyksi, jossa uskonnollisia, historiallisia, poliittisia ja kulttuurisia tekijöitä väännellään eri osapuolten eduksi. Yksi taistelukenttä on matkailu". Suomessakin Israelin valtio käy tarmokasta mainoskampanjaa mediassa uskonnollistaustaisen matkanjärjestäjän kanssa.

“Pyhä Maa on kolmen yksijumlaisen uskonnon: juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin kotimaa. Siellä on runsaasti historiallisia ja uskonnollisia kohteita, joilla on syvä merkitys uskoville eri puolilla maailmaa. Nämä pyhät paikat houkuttelevat tuhansittain pyhiinvaeltajia, kuten media todistaa esimerkiksi kristittyjen vuotuisista pyhiinvaelluksista Jerusalemiin. Monet matkatoimistot järjestävät pyhiinvaelluksia, usein tiiviissä yhteistyössä Israelin viranomaisten kanssa," Näiden näkökulmasta pyhiinvaellus on merkittävä matkailutulon lähde israelilaisille matkailuyrityksille.

Valitettavasti kohtaamiset eivät tapahdu rauhanomaisessa ympäristössä. Koko alue on väkivallan ja keskinäisen kaunan leimaama. Palestiinan alue on Israelin hallinnon ja läinsäädännön alainen ja sitä sovelletaan Länsirannan ja Gazan saartojen ja liikkumisrajoitusten muodossa. Israelin matkailuteollisuus koettaa vähentää matkailijoiden käyntejä Länsirannalla lukuunottamatta lyhyitä piipahduksia pyhiinvaelluspaikoilla. Näin se varmistaa matkailun taloudelliset hyödyt itselleen.

Oikeudenmukaisuuden nimissä ECOT haastaa kaikki pyhiinvaeltajat ja matkanjärjestäjät näkemään tilanteen ja toimimaan tasapuolisesti yhteistyössä myös palestiinalaisen osapuolen kanssa ja heidän oikeutettuja taloudellisia intressejään kunnioittaen. Tärkeää on myös mahdollistaa tapaamiset Pyhän Maan asukkaiden, heidän joukossaan erityisesti paikallisten kristillisten yhteisöjen, kanssa.

Jokaisen on syytä pohtia seuraavia kysymyksiä suunnitellessaan matkaa Pyhälle Maalle:

1. Kuka kontrolloi Palestiinan matkailua? Matkailijoilla ei ole vapaata pääsyä Palestiinaan, kulkuoikeuden ja viisumit myöntää Israelin valtio. Israelin kovakouraisuus heidän suhtautumisessaan palestiinalaisten kanssa yhteistyötä tekeviin on tunnettua ja hyvin dokumentoitua. Yhtenä viimeaikaisista tapauksista matkailijoille Goasta Intiasta ei myönnetty viisumeita. Perusteluja ei annettu.

2. Millaiset vierailut pyhille paikoille kuten Beetlehemin Syntymäkirkkoon sallitaan? Millä on puolustettavissa, että pyhiinvaeltajat ajetaan Israelin puolelta israelilaisen liikennöitsijän linja-autolla kohteeseen ja sieltä pois ilman että heillä on mahdollisuutta tavata paikallisia kristittyjä asukkaita ja tehdä ostoksia paikallisissa liikkeissä?

3. Miksi matkat järjestetään niin, että matkailijat käyttävät ainoastaan israelilaisten hotellien palveluja ja heitä yritetään monin keinoin estää käyttämästä palestiinalaisten hotellien palveluja? Samoin, pidempiaikainen Palestiinassa viipyminen tehdään vaikeaksi järjestää. Kuitenkin paikkakunnalla oleskelu on keino, joka auttaa vierasta ymmärtämään paikallisten ihmisten tilannetta ja kulttuuria. Paikallisten tapaaminen matkailun kautta voisi olla keino korjata epäoikeudenmukaisuutta. Tätä matkanjärjestäjät eivät kuitenkaan halua?

4. Kuinka luotettavia ovat aineistot ja neuvot, joita Israelin matkailutoimisto jakaa matkailijoille koskien Palestiinaa ja palestiinalaisia? Onko niiden tarkoitus vahvistaa negatiivisia ennakkokäsityksiä koskien arabeja ja palestiinalaisia? Kärkistyneimmillään Palestiinalaisalueet on kuvattu osaksi Israelia matkailuministeriön kartassa.

5. Huomioiden Israelin hallituksen harjoittama raskas matkailun ohjailu, pyhiinvaeltajien on pohdittava, tukeeko heidän tapansa suorittaa pyhiinvaellus ainoastaan Israelin poliittista ja taloudellista ylivaltaa alueella palestiinalaisten kustannuksella.

Monet pyhiinvaeltajat menevät Pyhälle Maalle, koska sen on paikka, jossa Jeesus eli ja opetti. Myös Jeesus oli palestiinalainen ja kuului asukkaisiin, jotka yhä elävät siellä. Jeesuksen opetukset rauhasta ja oikeudenmukaisuudesta koskevat myös nykyajan ihmisiä Pyhällä Maalla mukaan lukien pyhiinvaeltajat. On tekopyhää irrottaa opetukset nykypäivän todellisuudesta. Pyhät paikat eivät ole vain rauniokasoja vaan myös ihmisiä, jotka elävät paikalla historian perinnön jatkajina ja todistajina. Omien todistajien ohella juuri he voivat olla meille todistajia ja avaamassa uusia näkökulmia. Vain yhdessä heidän kanssaan pyhiinvaeltajat voivat olla rauhantekijöitä Pyhällä Maalla.

Lähde: ECOT

Ei kommentteja: